ENNEN ESITYSTÄ
Juha Luukkosen ohjaama näytelmä Ritari
Siniparta pohjautuu Charles Chaplinin vuonna 1947 ilmestyneeseen samannimiseen
elokuvaan. Ritari Siniparran juuret ovat kuitenkin paljon kauempana
historiassa, ja niiden tutkiskelu osoittaa, miten tarinat aikojen kuluessa
muuttuvat ja mikä niissä säilyy samana. Jos aikaa teokseen tutustumiseen on
vähän, kannattaa keskittyä tehtäviin 1 ja 5.
- Tutustukaa
Wikipedian artikkeliin Ritari Siniparran tarinasta.
●
Mitkä teemat mainitaan yhteisiksi
Ritari Siniparran tarinoille?
●
Mitä “siniparralla” tarkoitetaan?
- Lukekaa
yhdessä ääneen C. Georg Starbäckin kirjoittama neliseikkailuinen
satunäytelmä Ritari Siniparta (Lasten näytelmiä N.o 2, 1909).
●
Miten tarinassa rakennetaan
jännitystä?
●
Miten tarinaan on rakennettu
huumoria?
●
Miten näytelmä sopii mielestäsi
lapsille?
- Charles Chaplinin elokuva Monsieur Verdoux perustuu
jossain määrin ranskalaisen sarjamurhaajan Henri Landrun tarinaan.
Elokuvassa herra Verdoux, jota kutsutaan siniparraksi, viettelee
varakkaita naisia, menee heidän kanssaan naimisiin ja lopulta murhaa murhaa
heidät. Katsokaa traileri Chaplinin elokuvasta Monsieur Verdoux. https://www.youtube.com/watch?v=eND72dzh7EU
●
Millainen tunnelma trailerissa on?
●
Chaplin tunnetaan erityisesti
mykkäfilmeistä, joissa seikkailee koominen kulkurihahmo. Miten huumori näkyy
trailerissa?
●
Mitä mustalla huumorilla
tarkoitetaan?
●
Millaisia tavoitteita huumorilla
voi olla?
●
Jos sarjamurhaaja Henri Landrun
elämä kiinnostaa, siitä voi lukea lisää täältä: https://en.wikipedia.org/wiki/Henri_D%C3%A9sir%C3%A9_Landru
- Mikä kaikkia
Siniparta-tarinoita yhdistää?
- Teatterin
nettisivut ovat tärkeä tiedonlähde katsojalle siinä vaiheessa, kun
valitsee katsottavaa tai kun on menossa katsomaan esitystä. Tutustu
Lappeenrannan kaupunginteatterin Ritari Sinipartaa käsittelevään
sivustoon: https://lprteatteri.fi/fi/Ohjelmisto/Ritari-Siniparta-
ja erityisesti sivun alalaidassa olevaan puheenvuoroon, jossa ohjaaja Juha
Luukkonen kertoo suhteestaan näytelmään Ritari Siniparta.
●
Millaiseen miljööseen (aikaan,
paikkaan ja sosiaaliseen ympäristöön) Ritari Siniparta sijoittuu?
●
Mitä tyylilajia näytelmä edustaa?
●
Miksi ohjaaja Juha Luukkonen pitää
Chaplinia merkittävänä taiteilijana?
- Historiallisen
miljöön tunteminen helpottaa katsomiskokemusta. Selvittäkää, mitä
Yhdysvalloissa ja Euroopassa tapahtui ensimmäisen ja toisen maailmansodan
välisenä aikana. Kiinnittäkää huomiota erityisesti laman syihin ja
seurauksiin sekä diktatuurin nousuun. Myös Yle Areenassa ilmestyneen
podcastin Pieleen mennyt historia
neljäs jakso Hitler, Stalin,
Mussolini - Miksi Eurooppa lankesi diktaattoreihin? selventää asiaa. https://areena.yle.fi/podcastit/1-61224511
TARKKAILUTEHTÄVÄT
Tarkkailutehtävät voidaan jakaa niin, että
jokainen valitsee yhden tehtävän. Jos yrittää analysoida kaikkea, teatterin
kokeminen, esityksen katsominen ja siitä
nauttiminen voi kärsiä.
- Kiinnitä huomiota näytelmän juoneen. Missä
järjestyksessä tarina kerrotaan? Pohdi myös, miksi tällaiseen ratkaisuun
on päädytty.
- Tarkastele näytelmän päähenkilöä herra Verdoux´ta.
●
Millainen henkilö hänen kuvataan
olevan silloin, kun hän ei vielä ollut “siniparta”?
●
Mikä tapahtuma muuttaa hänen
elämänsä suunnan?
●
Mitä varten Verdoux tekee kaikki
tekonsa, eli mihin hän pyrkii?
●
Mikä tapahtuma johtaa siihen, että
Verdoux luovuttaa?
●
Mitä Verdoux´lle tapahtuu lopussa?
Kuinka hän suhtautuu siihen?
- Tee havaintoja näytelmän lavastuksesta ja
puvustuksesta.
●
Millainen näyttämökuva on? Miten
siihen saadaan vaihtelevuutta?
●
Millaisia esineitä on esillä, entä
käytössä? Mihin historialliseen aikaan esineet liittyvät? Mihin sillä pyritään?
●
Miten puvustus kuvaa näytelmän
hahmoja? Tarkastele esimerkiksi herra Verdaux´ta, Verdaux´n vaimoa, Verdaux´n
“vaimoa” Annabellaa, poliisia ja tuomareita. Mihin historialliseen aikaan puvut
liittyvät? Mihin sillä pyritään?
- Tutki näytelmän valoja ja kuvaprojisointeja.
●
Mitä kuvia ja kenen kuvia
näyttämölle heijastetaan?
●
Mikä merkitys niillä on
kokonaisuudessa?
●
Miten valot palvelevat
tarinankerrontaa?
●
Valmistaudu kertomaan yhdestä
näytelmän hetkestä, jossa valot ovat erityisen vaikuttavat.
- Kiinnitä huomiota musiikkiin ja ääniin?
●
Miten äänet ja musiikki
vaikuttavat eri kohtausten tunnelmaan?
●
Mitä muita tehtäviä äänellä ja
musiikilla on kuin luoda tunnelmaa?
●
Valmistaudu kertomaan yhdestä
näytelmän hetkestä, jossa musiikki tai äänimaailma on erityisen vaikuttava.
- Lappeenrannan kaupunginteatterin sivuilla
tyylilajiksi määritellään rikosdraama. Mitä muita teatterin tai elokuvan
tyylilajeja näytelmä sisältää?
ESITYKSEN JÄLKEEN
- Keskustelkaa
tarkkailutehtävistä.
- Ensimmäisellä
puoliajalla Verdoux suunnittelee testaavansa uutta myrkkyä johonkin
ihmiseen, jota kukaan ei kaipaa. Hän kohtaa kadulla vasta vankilasta
vapautuneen naisen ja vie tämän kotiinsa myrkyttääkseen tämän. Nainen ja
Verdaux keskustelevat, ja keskustelun jälkeen Verdaux ei pystykään
murhaamaan naista. Miksi ei? Kannattaa myös miettiä, miten naisen ja
Verdaux´n maailmankuvat eroavat toisistaan ja miten henkilöhahmot
muuttuvat siihen mennessä, kun he kohtaavat kolmannen kerran juuri ennen
kuin Verdaux otetaan kiinni.
- Näytelmän
lopussa Verdoux tuomitaan kuolemaan. Ranskassa kuolemantuomio kiellettiin
lailla vuonna 1981, ja viimeinen kuolemantuomio giljotiinilla toteutui
vuonna 1977. Viimeinen julkinen
teloitus tehtiin vuonna 1939. Suomessa
kuolemanrangaistus poistettiin rauhanajan rikoksista vuonna 1949 ja
täydellisesti 1972. Vuoden 1826 jälkeen ei Suomessa ole rauhanajan
rikoksen vuoksi teloitettu ketään. Sota-aikoina kuolemanrangaistusta
käytettiin, ja viimeinen teloitus on vuodelta 1944.
a)
Näytelmässä Verdaux on syyttäjän mukaan yksin
vastuussa omista rikoksistaan ja ansaitsee siksi kuolemantuomion.
●
Mihin kaikkeen Verdaux on syyllistynyt? Millaisia
seurauksia hänen teoillaan on?
●
Mitä hyvää Verdaux tekee? Voiko hyvillä teoilla
hyvittää pahoja tekoja?
b)
Verdoux käyttää puolustuksessaan seuraavia
perusteluita:
●
Murhat ovat olleet hänelle liikeasioita, mutta hän
kokee olevansa väkivaltabisneksessä harrastelija todellisten massamurhaajien
rinnalla.
●
Verdoux´n mukaan yhteiskunnan suhtautuminen
murhaamiseen on tekopyhää, koska murhaaminen on laillistettua liiketoimintaa,
johon esimerkiksi teollisuus kytkeytyy.
Mitä
Verdoux tarkoittaa näillä väitteillään?
c)
Tuomion langettamisen jälkeen Verdoux sanoo, että
hänen mielestään on tärkeämpää ymmärtää, miksi rikollinen tekee rikoksen, kuin
tuomita rikoksesta. Millaisia ajatuksia tämä herättää?
d)
Ohjaaja Juha Luukkonen sanoo puheenvuorossaan
kaupunginteatterin sivuilla, että repliikki ”Yksi murha on rikos
– miljoona sankaruutta. Numerot pyhittävät” kiteyttää näytelmän teemat. Voiko
väitteen perustella ihmiskunnan historian tapahtumilla?
e)
Miten Verdaux´n näkemykset tulisi ymmärtää? Mikä
seuraavista vaihtoehdoista olisi osuvin? Jos mikään ei ole, selitä omalla
tavallasi.
●
Pikkurikollisia ei pitäisi tuomita lainkaan.
●
Jos yhteiskunnalliset olosuhteet, esimerkiksi
köyhyys, ajaa ihmisen tekemään rikoksia, sen pitäisi vähintään lieventää
tuomiota tai johtaa siihen, että tuomiota ei tulisi lainkaan.
●
Ketään ei tulisi tuomita rikoksista.
●
Kaikki rikolliset ansaitsevat saman kohtelun.
●
Yhteiskunnissa pitäisi tunnistaa esimerkiksi aseteollisuuteen
ja palkka-armeijoihin kytkeytyvä liiketoiminta ja lakata hyväksymästä niitä.
4. Kirjoittakaa Ritari Siniparran herättämistä ajatuksista, tunteista ja
mielipiteistä. Pysähtykää pohtimaan erityisesti niitä asioita, jotka jäivät
askarruttamaan ja joihin on vaikea ottaa selvää kantaa. Antakaa tekstissä tilaa
epävarmuudelle ja epätietoisuudelle. Kirjoitustehtävän voi toteuttaa joko yksin
tai yhdessä kirjoittamalla. Jos valitsee yhdessä kirjoittamisen, tekstin voi
rakentaa dialogiksi, jossa kirjoittajat kommentoivat toistensa näkemyksiä.
Opetusmateriaali: Marika Kesseli