Etusivu Kapellimestari Jani Pola: Aina on aikaa myös teatterille
12.2.2021 18.53

Kapellimestari Jani Pola: Aina on aikaa myös teatterille

Lappeenrannan kaupunginteatterin kapellimestari Jani Pola myöntää olevansa välillä hyvinkin kiireinen mies, ja tyytyväinen. Kolmilapsisen perheen ja tärkeän opetustyön rinnalle on aikaa riittänyt teatterille.

–Teatterissa kiehtoo erityisesti se, miten yhteen esitykseen voi sulautua niin valtava määrä taiteentekijöiden monipuolista osaamista; musiikki on siitä vain yksi osa. Vastaavaa ei ole missään muualla, Jani Pola perustelee kolmikantaansa.

Jani Pola.jpg
Kaupunginteatterin kevään ohjelmistossa syyskaudelta jatkavat Lehmusten kaupunki ja Framilla, joiden esityksissä Pola on mukana. Lisäksi Pola on huhtikuussa ensi-iltansa saavassa Robin Hood -musiikkinäytelmässä laulajien harjoituttajana. 

Lehmusten kaupungissa on poikkeuksellisella tavalla liitetty kaksi täysin erilaista aikakautta yhteen.


–Olihan siinä hieman haasteita. Pave Maijasen paikoin reggae-tyyppinen poljenta on varsin kaukana 20-luvun lopun Lappeenrannan varuskuntakaupungin elämästä, Pola naurahtaa.

Heti näytelmän alussa luodaan 20-luvun tunnelma charleston-tyyppisellä sovitukselle. Välillä on valssin tahtia, mutta pääosin sovitukset ovat tätä päivää.

–Moderni soundi vie musiikin aivan muihin maailmoihin. Laulut ovat kuitenkin täysin tunnistettavia. Sovitukset on aina tehtävä kunnioituksesta alkuperäistä kohtaan.

–Oli äärimmäisen hienoa, että Pave saapui seuraamaan ensi-iltaamme ja laittoi vielä työryhmälle viestiä jälkeenpäin. Olen aikoinaan soittanut hänen kanssaan muutaman keikan. Tunnistan kaikki hienoa asiat, joita hänestä on viime aikoina kerrottu, Jani Pola jatkaa.

Kaikki, mikä vain liittyy musiikkiin

Pola on tehnyt musiikin saralla liki kaikkea mahdollista nuoruuden rokkibändin ja Suomea kiertäneen pop-bändin jäsenestä kapellimestarin töihin. Sibelius-Akatemiassa opinnot tähtäsivät musiikin- ja pianonsoiton opettajaksi, ja siinä sivussa Pola opiskeli vapaata säestystä, rytmimusiikkia, sovitusta, ja orkesterinjohtoa.

Pola uskookin aikoinaan saaneensa pestin Lappeenrannan musiikkiopistolle monipuolisen taustansa takia, ja siitä on ollut hyötyä myös teatterissa.

Jani Pola treenaa.jpg

Suurissa teatteritaloissa kapellimestari voi ehkä pelkästään johtaa. Lappeenrannan kaupunginteatterin kokoisessa  teatterissa kapellimestarin työhön kuuluu kaikki, mikä vain liittyy musiikkiin.

Pola on tuotannossa mukana alusta lähtien siinä missä lavastaja, puvustaja tai äänimies. Joskus hän vaikuttaa paljonkin siihen, minkälainen soundi tai sointiväri esityksessä on, joskus sovitukset ja soittajien vähimmäismäärä on määritetty tarkkaan esitysoikeuksissa.

Ennen kaikkea Pola sanoo olevansa ohjaajan työkalu.  

–Työhön sisältyy aina myös vastuu musiikillisesta kokonaisuudesta, olkoon se sitten livemusiikkia isolla kokoonpanolla, a cappela -laulua tai konemusiikkia nauhalta, Pola kertoo.

Palautteesta tuli polaute

Esitysten musiikilliset ratkaisut hioutuvat harjoitusten aikana yhteistyössä ohjaajan, näyttelijöiden, koreografin kanssa, ja joskus lavastajakin esittää oman näkemyksensä.

–Olen teatterin kapellimestarina ehkä opiskellut eniten kuuntelemaan muiden näkemyksiä. Työ on yhdessä tutkiskelua ja ideoiden heittelyä. 

–Otan jokaisen jutun kerrallaan ja yritän parhaani. Olen läsnä, vaativakin, mutta positiivisella tavalla, Pola kertoo työskentelystään.

Pola saa muutkin yrittämään parhaansa. Framilla-esityksen harjoituksissa Polan antama palaute muuttui polautteeksi.  Polaute on kriittinen palaute, joka annetaan siinä sävyssä, että se kuulostaa lähes kiitokselta.

Teatteria lapsesta lähtien

Teatteri on ollut Jani Polan elämässä kuusivuotiaasta lähtien hänen ollessa Savonlinnan teatterissa lapsinäyttelijänä. Lukioaikana hän oli jo teatterimuusikko ja teki ystävänsä kanssa esityksiin taustanauhoja. Savonlinnan taidelukion oppilaana hän oli mukana säveltämässä ja sovittamassa Romea ja Julia -esitykseen musiikin ja oli esityksessä kapellimestari. 

_MG_6578_medres.jpg
Lappeenrantaan Pola saapui vuonna 2002 yhdessä viulistivaimonsa kanssa. He molemmat työskentelevät Lappeenrannan musiikkiopistossa. Pola viihtyy erinomaisesti lasten ja nuorten parissa. ¬

–Uskon, että olen parempi opettajanakin, kun olen myös aktiivinen taiteentekijä ja esiintyjä.

Pola oli alkuun ajatellut keskittyvänsä vain opetustyöhön. Kun näyttelijä Seppo Kaisanlahti pyysi vuonna 2005 säestäjäksi Brelin elämästä ja lauluista koostuvaan Koiranelämää-lauluiltaan, oli kuitenkin helppo vastata ”kyllä”. 

Heti perään Pola pyydettiin vetämään lauluharjoituksia näytelmässä Mistä rakkaus alkaa. Sen ohjasi silloinen ohjaajavierailija, nykyinen teatterijohtaja Iiris Rannio.

–Sillä tiellä nyt ollaan, Pola hymyilee.